30. januar 2009

Favoritter

Foto album

Feedback

Da vækkeuret ringede kl 5 om morgenen kom jeg op til et herligt syn af lyset fra Salvador by. Jeg havde vagt fra 5-8, men da vi jo nærmede os land blev alle mand hurtigt aktive.

En Englænder fra den anden HR53 båd fortalte mig, at når folk spurgte ham om han kunne lide at sejle, så svarede han altid "Nej, men jeg kan godt lide at ankomme". Det er så sandt når man sejler, men det er specielt "spot on", når man har sejlet så langt som vi har. Det var super skønt at planlægge sejladsen rundt om pynten og have styr på sømærkerne efterhånden som vi kom frem.

Det er lidt svært at sejle på en tysk båd, hvor sproget svært for mig. Men det har også den fordel, at de helst ikke taler engelsk. Derfor er det blevet en helt klar rutine, at jeg tager mig af al radiokommunikation. Det passer mig egentligt fint. Det er rart at have en vigtig opgave, som de andre sætter stor pris på man fast tager.

Ankomstproceduren ved målstregen var ganske omfattende med positionsmeldinger 20, 10 og 1 sømil før målstregen og ved målstregen blev vi budt velkommen og fik nogle meget flotte beskrivelser af hvordan vi skulle sejle i havn og hvor vi skulle ligge. Jeg havde VHF radioen i lommen og alle spørgsmål blev besvaret prompte og præcist. Jeg oversatte alt til tysk Da vi var næsten inde i havnen, kom der en lille gummibåd, der sejlede foran og viste pladsen. De hjalp også med at få fat i "bov-lines" i vandet. Her lægger man til som i middelhavet, med boven ud i bassinet til en ankerklods og med agterenden ind mod broen.

Besætningerne fra de andre både kom til, officials fra yachtklubben, servicemedarbejdere osv. Masser af hænder til at hjælpe med fortøjningerne. Og på broen blev vi budt velkommen af en traditionelt udklædt Brasiliansk kvinde, der havde en bakke med skønne kølige drinks og lykkebringende armbånd. Det var en fest at ankomme !

Jeg ved ikke om det er fordi de er tyskere eller lidt ældre, men de er lidt forsigtige med at kaste sig ud i det ukendte. Jeg gad ikke vente. Jeg havde siddet i den balje i en måned, så jeg smuttede en tur rundt i det nærmeste kvarter. Det var øjensynligt hovedsageligt banker, restauranter og en lille smal gågade med boder. Men det var helt OK. Jeg trængte bare til at være på land. Jeg havde (igen) fået Friedrich kreditkort med, med besked om at skaffe nogle penge, der her hedder Real. Denne gang var udfordringen lidt anerledes end på Sct.Helena. Her var udfordringen at pengeautomaten såmænt kunne et sprog: Portugisisk. Jeg måtte opgive men fandt en anden, hvor jeg efter 2-3 portugiske menuer fik maskinen stillet om til engelsk.

Da jeg svedte tilstrækkeligt meget fandt jeg en lille bod, hvor jeg fik en kokosnød at drikke. Det foregår ved at en ung sort mand, meget rutineret med en skarp manchet, hugger toppen af i et kryds, så der lige kan komme et sugerør ned. 1,50 Real (3-4 kr) og velbekommen.

Sidst på eftermiddagen dukkede Friedrichs ven, Christian, op. Han er pensioneret og bor nu her i Salvador med en kæreste han for mange år siden mødte, da de begge var udstationeret i Portugal.

Christian fortalte, at han ville underholde os i den tid vi er i Salvador og han synes tydeligvis det er super hyggeligt at få besøg af en gammel tysk ven.

Om aftenen tog han os med på en spasertur gennem et gammel område der hedder xxxx. Det var fredag og der var fest og glade dage. På den store plads ved Salavdor Cathedral var der lavet et kæmpe lys og lyd show, og Brasilianerne giver den gas når de laver sådan noget. Ikke noget med hellige overvejelser om man kan lave et laserlysshow på en kirke. Bare fuld gas på musik, lys og dans. I gaderne var der dansere der dansede en tradiotionel gammel brasiliansk dans og alle hjørner var fyldt af aktive mennesker, boder, sang og musik. Vi sluttede af med at spise i en gade hvor der kom et trommeoptog, der forvandlede gaden til noget, der får et dansk discotek til at ligne et bibliotek. Det går op for mig, at jeg ikke kan beskrive det. Kontrasten fra stilheden uden på vandet til dette inferno af liv og indtryk var enorm. Jeg gik rundt i en trance og sugede det hele til mig.

Salvador toner ny tydeligt frem ved morgengry

Fuld fart på gadefesten fredag aften.