6. februar 2009

Favoritter

Foto album

Feedback

Efter at have pakket de sidste ting og hævet nogle penge sad jeg nu i færgeterminalen i Salvador. Jeg fik den samme fornemmelse i maven, som da jeg for en måned siden havde i Heathrow. Selvom jeg var helt tryg ved situationen, så var det alligevel starten på et nyt lille eventyr og så krilrer det lidt i maven. Også selvom dette eventyr var meget mindre end det jeg stod foran i Heathrow for en måned siden. Dejlig fornemmelse.

Den lille hurtiggående katamaran færge kunne sejle til 'Morro de Sao Paulo' på kun 2 timer. Jeg havde fået forklaret en billigere vej, men den inkluderede adskillelige skift og stop og mere end en halv dags rejse, så jeg havde kigget ned i pungen og besluttet mig til, at jeg var en af de rige der tog den hurtige rute. 175 kr kostede turen.

På båden faldt jeg i snak med et yngre ægtepar fra Chile og en lettere drikfældig gruppe fra Sao Paolo. Det slog mig, at begge grupper udemærket kendte Danmark. Emanuel havde på sejlturen fortalt mig, at det ofte irriterrede ham, at når han sagde han kom fra 'Austria' så hørte folk det som Australien og næsten ingen kendte Østrig. Til trods fro at Danmark ikke er større end som så, så må vi glæde os over at vi har et godt ry i verdenen.

På 'Morro de Sao Paulo' prøvede jeg ved ankomsten at mase mig forbi alle dem der tilbød 'Pousada', som er lidt primitive hoteller. Landgangsbroen ledte automatisk en omkring et lille skur, hvor et tydeligt skilt informerede om at her kunne man købe Taxi biletter og at købet ikke kun gav services, men også støttede øen så de havde råd til at udvikle sig. Lettere forvirret over at der var taxi'er på øen, men i respekt for salgsargumentet afleverede jeg de 6 1/2 Real (15 kr) og fik en gul billet i hånden. Det viste sig at "Taxi'er" på 'Morro de Sao Paulo' er en service, hvor de lokale kører ens baggage til og fra hotellet eller Pusada'en i en trillbør. Lyder nemt, men stigningerne er op til 30 grader og gaderne er stort set kun af sand.

En ung pige talte til mig, og på en meget fin og effektiv måde, fik hun etableret en dialog om hvad jeg ville og hvor jeg skulle bo. Det gik lidt sent op for mig, at hun levede af at få folk til at finde sig til rette og det fik hun så en skilling for. Da jeg opdagede hvad der foregik havde jeg allerede fattet sympati for hendes evne til at tale med mig selvom hun kun kunne portugisisk og nogle få engelske ord. Jeg tænkte at det jo ikke kunne skade, at jeg skulle ende med at give hende et par Reals. Medens vik gik gennem de sandfyldte gader og stræder fik vi talt om hvor der var 'musica', ' many pepole', 'no people' og 'plaia'. Øen har 4 hoved strande og et centrum og man skal selvfølgelig opsøge det område der har det man gerne vil have. Pigen var meget villig til at vise mig forskellige hoteller og 'Pousada'er' og løb hele tiden i forvejen og skaffede nøgler så jeg kunne se værelserne. Med fingeren i sandet havde hun forklaret mig at priserne lå mellem 80 og 250 Reals (280 og 725 kr) pr overnatning. Jeg sagde at jeg ikke skulle bo fint, så det skulle være i den nedre ende. Men det jeg fik fremvist var simpelthen for trist. Som tiden gik fik hun mere forståelse for hvad jeg ville have og vi endte på et lille pousada på strand 3, hvor der tilmed var en der talte nogenlunde engelsk. Prisen var med sine 235 Reals i den høje ende men han var fleksibel. Da jeg havde set værelset var jeg forelsket og så mister man som bekendt evnen til at forhandle. Jeg kom at betale for 3 nætter af 200 Reals, ca 500 kr pr nat. Det var så inklussiv drikkevarer i køleskabet og morgenmad. Jeg var alligevel glad og i en rask beslutning gav jeg pigen 10 reals (25 kr) og et kys på kinden. Jeg har sjældent set en pige så glad og hun tilbød mig straks at hun gerne ville vise mig rundt på hele øen dagen efter. Det slog mig at jeg kunne have nøjes med at give hende 5 Reals, men det slog mig også, hvor lidt disse mennesker arbejder for. Jeg fortrød intet. Hun var det værd.

Jeg var træt efter turen, så jeg sov en time på strand 2 og efter et bad gik jeg lidt rundt for at finde et sted at spise. Det sted jeg fandt var ikke så godt, men regningen lød totalt på 45 kr og så har en dansker jo svært ved at brokke sig. I morgen tror jeg at jeg vil ofre lidt mere og få noget der er bedre.

Foto fra min balkon. Kan det blive bedre ?